Ägarlängd
19321202. Kontraktet för Cobra skrivs
19330612. Cobra levereras till första ägaren
1933-1939. Dir. Hjalmar Edwards, Göteborg (Cobra II?, ??
1939-1942. Advokat Gunnar Dellborg, Göteborg, ??, ??
1942-1953. Köpman Adolf Stålbo, Stockholm, Zaiza, SSS
1953-1960. Timelin??, Stockholm, Zaiza, ??
1960-196?. Postmästare Gerhard Ekblad, Stockholm, Zaiza, KSSS
196?-1978. Bengt Asplund, Stockholm, Zaiza, Privat?
1978-1986. Karin/Lars Johansson, Stockholm, Cobra, SSS
1986-1989. Bo Westling, Stockholm, Cobra, Privat
1989-1995. Bo Westling, Stockholm, Cobra, GöSS
1995-2007. Stefan Lindgren, Stockholm, Cobra, GöSS
2007- Mattias Gunnrin, Stockholm, Cobra, GöSS
Segelsällskapen
Cobra har under sin livstid varit medlem i Kullaviks Kanot och kappseglingsklubb (GKSS) mellan 1933 och 1942, i Stockholms Segelsällskap (SSS) mellan 1942 och 1953 samt mellan 1977 och 1984, i Kungliga Svenska Segelsällskapet (KSSS) emllan 1960 och xx samt i Göta Segelsällskap från 1989.
Förändringar
Cobra har fortfarande kvar sin ursprungliga mast, däck och stora delarna av bordläggningen. De tre nedersta borden byttes ut 19xx av xx efter en grundstötning i slutet på sextiotalet . Friborden var vitmålade fram till 1980 då de fick sin vita skyddande färg. Tittar man ner i ruffen så har inte mycket förändrats. Garderober, byrån med sin ursprungliga spegel, islådan, det mesta är kvar från 1933.
Under de två år som vi har haft vårdnaden av Cobra så har beslagen på däck och mast kromats eller galvats om, mast och däck renoverats, nya segel, löpande och stående rigg har införskaffats, kapell och dynor har sytts upp, kölen har blästrats och behandlats med epoxy. Mastfoten började se oroväckande patinerad ut så den är nu ersatt med en ny i ek och rostfritt stål. Masten hade ursprungligen ett stag från fören till toppen av masten, detta har nu ersatts av en fiol för att möjliggöra bättre segeltrim. Under 2009 provade vi en hydraulmotor placerad i förpiken med propelleraxel till babord om roderstäven. Vikten samt ”känslan” gjorde att vi återgick till den beprövade utombordaren. Kvar finns genomföring för propelleraxel, stödlagerbock, samt motorfäste under sittbrunnen till babord.
Hjalmar Johanssons Nordiska Kryssare
Solglimt, GKSS lottbåt, 1932, Bothén
Bonny, NK S4, 1932-33, Bothén
Ione, S10, 1934, Bothén
Blästring av köl 2007
Renovering akterdäck 2008